logotip
EE Google maps

Contacte:


    Crist crucificat entre sant Francesc d'Assís i santa Caterina de Siena

    comparteix:
    comparteix:

    Peça del Museu

    Museu: 1ª Planta
    << tornar a 

    Crist crucificat entre sant Francesc d'Assís i santa Caterina de Siena
    Autor desconegut
    Crist crucificat entre sant Francesc d'Assís i santa Caterina de Siena
    Estil barroc
    Pintura sobre tela
    Procedència: Sala de plens de la Casa de la Ciutat

    Són figures en èxtasi místic als peus del Crist i envoltades per un paisatge nocturn de profundes connotacions simbòliques. En aquest paisatge nocturn, amb dues arquitectures, una de real i una d'idealitzada, es retallen els dos sants en èxtasi místic amb el Crist, alienats els sentits, defallits i recolzats en els peus de la Creu; la comunió amb la divinitat és tan intensa que comparteixen els seus turments: els estigmes traspassen les mans de sant Francesc i la corona d'espines cenyeix el cap de santa Caterina.

    La lectura mística del quadre es completa amb tres recursos més. El primer, la foscor blavosa que representa la nit dels sentits, la renúncia i la penitència que tenen com a fita la resplendor que emana del Crucificat. El segon, l'oposició entre la Jerusalem terrenal a la nostra esquerra i la Jerusalem celestial a la dreta. El tercer i últim, una vanitas situada en el primer terme, formada per unes assutzenes, una calavera i un llibre, símbol respectivament de castedat, penitència i perfecció evangèlica, virtuts que van adornar l’existència d'aquests dos sants i els van enlairar per damunt la resta dels mortals.

    Si la posada en escena fou curosament elaborada, no gens negligible és la qualitat tècnica d'aquesta peça. El pintor va saber utilitzar la força expressiva de les asimetries i les contraposicions per potenciar el missatge religiós de la imatge i commoure el creient. La creu ocupa el centre de la composició, mentre que els dos sants queden desplaçats cap a la nostra esquerra; la verticalitat de la creu i la rigidesa del cos del Crist contrasten amb les postures inestables i laxes dels dos benaurats en èxtasi. La gamma cromàtica, molt contrastada entre els blancs, blavosos i terrosos, recrea un clímax dramàtic molt adient al tema. (1)

    (1) Informació extreta del llibre: XAM-MAR, Carmen; GRAU, Mercè. ALT URGELL, VOLUM.II: Una visió de conjunt. La Seu d’Urgell, 2001, pàg. 155 i 156.

    Exposició o visita guiada relacionada:

    Sortides, tallers i molt més!

    Descobreix les activitats que organitza l'Espai Ermengol!

    Veure l'agenda

    On som

    Horaris

    Dona’t d’alta al butlletí electrònic
    Estigues al dia de l'activitat del Museu: agenda, exposicions, tallers, visites guiades i notícies. Subscriu-t'hi i rebràs informació sobre tot el que fem!
    Segueix-nos a les xarxes socials
    pàgina de facebook, conta de instagram, canal de twitter, canal de youtubr
    cogenvelopeexitbookuserstagphone-handsetmap-markercalendar-fullwheelchairhistorycrossmenu
    Utilitzem cookies per oferir els nostres serveis i mostrar-vos anuncis basats en els vostres interessos. Podeu trobar informació sobre les cookies i la seva desactivació a la nostra Política de privadesa. En utilitzar el nostre lloc web, accepteu l’ús de cookies.   
    Privadesa
    linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram