logotip
EE Google maps

Contacte:


    Retrat de Carles III (fill de Felip V)

    comparteix:
    comparteix:

    Peça del Museu

    Museu: 1ª Planta
    << tornar a 

    Retrat de Carles III (fill de Felip V)
    Anònim. Se li atribueix a Manuel Tramullas (o Tramulles)
    Retrat de Carles III (fill de Felip V)
    Segle XVIII
    Oli sobre tela
    Restaurada el desembre del 2010
    Procedència: sala de plens de la Casa de la Ciutat

    En aquesta sèrie de retrats ovals identifiquem, de dreta a esquerra, Felip V i Isabel de Farnese; Carles IV, que faria parella amb Maria Amàlia de Saxònia (perdut), i Maria Lluïsa de Parma, que ho faria amb Carles IV (perdut). Aquests quadres són d’una qualitat artística discreta, la majoria són rèpliques o còpies dels retrats oficials que els pintors de la cort realitzaven al natural dels monarques i que es difonien per tot el reialme, per exemple mitjançant gravats. Cap d’aquests retrats està signat.

    Aquest quadre de Carles III faria parella amb el quadre perdut de Maria Amàlia de Saxònia.

    El retrat de Carles III és ovalat i mostra la figura d’aquest monarca de peu dret, de mig cos i posició de perfil tres quarts, que interroga l’espectador amb mirada augusta. La figura ocupa l’eix central de composició, dibuixant una diagonal vers el pla del fons. El monarca se’ns mostra enèrgic i majestuós, llueix un cuirassa sota la casaca i porta els atributs de l’estatus reial, com la bengala de general a la mà dreta i les màximes condecoracions de les monarquies hispànica, francesa i de les dues Sicílies (Toisó d’Or, Sant Esperit i Sant Genari) sobre el pit i la corona reial. Uns recursos que apel·len a la masculinitat i a la capacitat de dirigir el país tant en temps de pau com de guerra. D’acord amb els dictats de la moda, el rei duu una perruca blanca, porta mitja armadura amb decoració cisellada i casaca vermella de vellut brodada en or, de punys blaus, molt amples i amb botonadura daurada, les puntes de la camisa blanca surten generosament de la bocamàniga i harmonitzen amb la qualitat i el color de la corbata nuada al coll.[1]

    En darrer terme, el pla de fons s’observa un paisatge sobre una marina amb una balena, en al·lusió al port de Nàpols.

    Cap d’aquests retrats està signat, malgrat que la documentació arxivística testimonia que el retrat de Carles III és un encàrrec fet a Manuel Tramullas, possiblement obra taller. També d’aquesta mateixa autoria serien els retrats perduts de Maria Amàlia de Saxònia, consort de Carles III, i de Ferran VI i Bàrbara de Bragranza.

    Segons a les atribucions a l’artista, Manuel Tramullas era un dels artistes de referència del moment al Principat i arribà a ostentar el títol de “pintor de la Ciutat” de Barcelona.

    Els retrats reials que s’exposen en aquesta sala tenien una funció representativa i política. Per garantir l’exercici d’un domini efectiu i psicològic sobre la població, calia que el sobirà fos omnipresent a les ciutats i viles del seu reialme. Atès que físicament això era impossible, s’utilitzava un recurs simbòlic: el seu retrat. Una imatge que era l’alter ego del rei, fins al punt que danyar-la era un delicte de un crim de lesa majestat castigat amb pena de mort. La documentació certifica que, com a mínim des de l’any 1621, la Ciutat d’Urgell va anant adquirint els successius retrats de les parelles reials regnants, amb comptades excepcions. Les imatges dels sobirans presidiren la sala de plens de l’Ajuntament de la ciutat fins que van ser traslladades, l’any 2011, a l’Espai Ermengol, museu de la Ciutat.

    [1] XAM-MAR i Ximo COMPANY, “Els cònsols de ...”, op. cit., pp. 627-674. Carmen Xam-mar Alonso, “Significat i funció del dos retrats de reines de l’Espai Ermengol”, a https://www.youtube.com/watch?v=6jFKUvoQow8 . Ibídem, “Festa, imatge i poder: les celebracions per l’entronització de Carles III a la Seu d’Urgell (1769)”, Pedralbes. Revista d‘Història Moderna, 34, 2014, pp. 179-204. Ibídem, “El retrat de Carles III. Imatge, festa i poder (la Seu d’Urgell 1759-1760)” a https://www.youtube.com/watch?v=f2haKjv6Kh4. Un exemple dels vincles que lligaven la ciutat amb la monarquia a https://www.youtube.com/watch?v=le9Kp-1hWuM

     


    Exposició o visita guiada relacionada:

    Sortides, tallers i molt més!

    Descobreix les activitats que organitza l'Espai Ermengol!

    Veure l'agenda

    On som

    Horaris

    Dona’t d’alta al butlletí electrònic
    Estigues al dia de l'activitat del Museu: agenda, exposicions, tallers, visites guiades i notícies. Subscriu-t'hi i rebràs informació sobre tot el que fem!
    Segueix-nos a les xarxes socials
    pàgina de facebook, conta de instagram, canal de twitter, canal de youtubr
    cogenvelopeexitbookuserstagphone-handsetmap-markercalendar-fullwheelchairhistorycrossmenu
    Utilitzem cookies per oferir els nostres serveis i mostrar-vos anuncis basats en els vostres interessos. Podeu trobar informació sobre les cookies i la seva desactivació a la nostra Política de privadesa. En utilitzar el nostre lloc web, accepteu l’ús de cookies.   
    Privadesa
    linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram